Forum Lepsza Przyszłość
Forum Klasy "Lepsza Przyszłość"
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy  GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Język Polski
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Lepsza Przyszłość Strona Główna -> Przedmioty I Nauczyciele
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Bad Boy Tom




Dołączył: 04 Mar 2006
Posty: 190
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: CeKa

PostWysłany: Wto 21:20, 05 Gru 2006    Temat postu:

rocknrollrebel napisał:
Jajca se robiłem Wink


Ja też!Very HappyVery Happy Ale ta matura to naprawde niewypał był!Very HappyVery HappyVery Happy


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
rocknrollrebel




Dołączył: 04 Gru 2006
Posty: 203
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 21:21, 05 Gru 2006    Temat postu:

I nie ma co rozmawiać o tym Very Happy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Bad Boy Tom




Dołączył: 04 Mar 2006
Posty: 190
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: CeKa

PostWysłany: Wto 21:22, 05 Gru 2006    Temat postu:

rocknrollrebel napisał:
I nie ma co rozmawiać o tym Very Happy


Bez kitu!Very HappyVery HappyVery Happy Lepiej iśc sie wina napić!Very HappyVery HappyVery Happy


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
rocknrollrebel




Dołączył: 04 Gru 2006
Posty: 203
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 21:24, 05 Gru 2006    Temat postu:

Ja nie w formie Razz

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Bad Boy Tom




Dołączył: 04 Mar 2006
Posty: 190
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: CeKa

PostWysłany: Wto 21:27, 05 Gru 2006    Temat postu:

rocknrollrebel napisał:
Ja nie w formie Razz


Ja nie mowie, że jutro bo jutro to krew trzeba oddać!Very HappyVery HappyVery Happy Ale pojutrze to już co innego!Very HappyVery HappyVery Happy


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
skiQ




Dołączył: 04 Mar 2006
Posty: 313
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wioska Smerfów

PostWysłany: Pią 19:17, 12 Sty 2007    Temat postu:

no to dziś było fajnie 95% klasy banie chyba trzeba książki czytać...

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Stasi0




Dołączył: 04 Mar 2006
Posty: 326
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: mozesz o tym wiedziec!?>

PostWysłany: Sob 14:39, 13 Sty 2007    Temat postu:

miło.
a co teraz leci ?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
skiQ




Dołączył: 04 Mar 2006
Posty: 313
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wioska Smerfów

PostWysłany: Sob 17:28, 13 Sty 2007    Temat postu:

medaliony czy jakos tak

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Stasi0




Dołączył: 04 Mar 2006
Posty: 326
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: mozesz o tym wiedziec!?>

PostWysłany: Sob 18:09, 13 Sty 2007    Temat postu:

a ja znalazlem ze inny swiat nie jest ksiazka 'programowa' i na maturze nie bedzie Smile
chyba ze cos zle wpisalewem Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
skiQ




Dołączył: 04 Mar 2006
Posty: 313
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wioska Smerfów

PostWysłany: Wto 20:50, 23 Sty 2007    Temat postu:

odnosze wrażenie ze nasza Sorka bardziej sie przejmuje nasza maturą niż my sami... Razz

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
rocknrollrebel




Dołączył: 04 Gru 2006
Posty: 203
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 9:52, 25 Sty 2007    Temat postu:

Łeee heheh Smile matura ni zajęc Razz

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
skiQ




Dołączył: 04 Mar 2006
Posty: 313
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wioska Smerfów

PostWysłany: Czw 17:33, 25 Sty 2007    Temat postu:

rocknrollrebel napisał:
matura ni zajęc Razz
fakt mamy możliwośc poprawiania przez 5 lat... Very Happy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Stasi0




Dołączył: 04 Mar 2006
Posty: 326
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: mozesz o tym wiedziec!?>

PostWysłany: Czw 19:45, 25 Sty 2007    Temat postu:

ale po co Wink

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Bad Boy Tom




Dołączył: 04 Mar 2006
Posty: 190
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: CeKa

PostWysłany: Pią 16:58, 02 Lut 2007    Temat postu:

PRACA DOMOWA NA WEEKEND!

Czas pracy 170 minut Część l - rozumienie czytanego tekstu

Przeczytaj uważnie podany tekst, a następnie rozwiąż zadania. Odpowiadaj własnymi słowami. Cytuj tylko wtedy, gdy wymaga tego polecenie.

Wyścig pokoleń

1. Jeszcze niedawno generację definiowało przeżycie pokoleniowe: epopeja napoleońska, powstanie li­stopadowe, powstanie styczniowe... Prof. Kazimierz Wyka czynił wyjątek dla ludzi Młodej Polski, powia­ dając, że dla nich brak przeżycia pokoleniowego był właśnie przeżyciem pokoleniowym. Potem znowu wmieszała się historia: „W 1905 r. Młoda Polska osiwiała w ciągu jednej nocy". Dalej pokolenie wielkiej wojny, Kolumbowie, pokolenie październikowe, Marca '68, „Solidarności" i na koniec pokolenie roku 1989. Już z tej wyliczanki widać, jak bardzo historia przyspieszyła. Między powstaniami listopadowym i styczniowym minęło lat 30, między jedną a drugą wojną światową lat 20, od jej zakończenia do Paździer­nika jedenaście lat, a od stanu wojennego do wyborów czerwcowych w 1989 r. niespełna osiem.

2. Odstęp między pokoleniami biologicznymi jest oczywiście stały - wynosi około 20 lat. Przeżycie pokoleniowe, tożsamość generacyjna przestały być jednak rezultatem uczestniczenia w wydarzeniu hi­storycznym, a stały się doświadczaniem przeżyć specyficznych dla tego samego segmentu kultury maso­wej - oglądania tych samych filmów, słuchania tego samego zestawu często zmieniających się na szczy­tach list przebojów muzyków itp., itd.

Generacja globalna

3. To nie musi być zaraz kres historii, jak chce Francis Fukuyama, ale kres odróżniania się przez hi­ storię. Zauważmy, że nawet tak znaczące wydarzenie jak wojna w Zatoce Perskiej nie wyodrębniło swej własnej generacji. I nic dziwnego, żyjemy przecież w świecie globalizacji kultury masowej, będącej kon­ sekwencją rozwoju technik komunikacyjnych. Telewizja satelitarna spowodowała, że młodzi ludzie na całym świecie najpierw oglądają Cartoon Network, a później swoich idoli w MTV. Staliśmy się globalną wioską, a mieszkańcy takiej wioski są do siebie podobni. Łączy ich wspólnota symboli dających grupie poczucie odrębności i tożsamości.

4. Globalna wioska rozszerza się wszerz, a nie w głąb. Dzisiejszy nastolatek będzie miał więcej wspól­ nego ze swoim rówieśnikiem z drugiej półkuli, na przykład ze Stanów Zjednoczonych, niż z pokoleniem swego starszego brata, nie mówiąc już o rodzicach. Wielkie koncerny działają globalnie. Wynalazek apte­ karza z Atlanty podbił świat i coca-colę można znaleźć na polskich, rosyjskich czy chińskich stołach. Piz­ za przestała być daniem czysto włoskim i stała się jednym z ulubionych dań Japończyków, a sushi fascynu­ je Europejczyków. Poza kulinariami przykłady można by czerpać pełną garścią ze wszelkich sfer życia. Można dziś demonstrować przeciw globalizacji w Seattle i Pradze, ale nie wydaje się, by raz uruchomiony proces można było zawrócić. To tak, jakby protestować przeciw ewolucji gatunków.

5. Nie sposób też protestować przeciw oszałamiającej szybkości otaczającego nas świata. Przyspie­szyła nie tylko historia. Więcej, to przyspieszenie jest niczym w porównaniu z tempem zmian naszego uczestnictwa w kulturze masowej. Jeszcze niedawno młodych ludzi na całym świecie fascynowały za­bawki typu transformers - samoloty lub samochody przekształcające się w roboty i vice versa. Podobnie wojownicze żółwie ninja czy laleczki, którymi teraz nikt się już nie bawi. Imiona dali im (sic!) wielcy włoskiego odrodzenia: Donatello, Rafael, Leonardo i Michał Anioł. Transformers i żółwie ninja były po­mieszaniem dwu istniejących porządków. Teraz zastąpiły je inne, które niczego nie mieszają, tworząc własny świat - choćby pokemony i teletubisie.

Kultura kontra historia

6. Filozofia społeczeństwa obfitości jest taka: wyrzuć stare, kup sobie nowe, modne. Podobnie rzecz
ma się z kulturą masową, w której najważniejsza jest zmiana: powstają nowi bohaterowie, nowe mody,
nowi idole, nowe światy. „Wiele cech masowej cywilizacji zostało przecież wykreowanych przez masowy popyt, czyli przez najbardziej demokratyczne głosowanie, jakie zna historia ludzkości. Jest wynikiem ta­ kiego powszechnego głosowania kształt masowej kultury rozrywkowej i współbrzmiącego z nią młodzie­ żowego etosu" - napisał Jerzy Jedlicki. Bożek handlu Merkury biega szybciej niż muza historii Klio.

7. Pokolenie to przede wszystkim świat wspólnych wartości, wspólnych symboli umożliwiających do­ brą komunikację w grupie. Kiedy pokolenie było definiowane przez wydarzenie historyczne, umożliwia­ ło to też dyskurs między generacjami. Następne pokolenie najczęściej nie zgadzało się z poprzednim, ale było wspólne pole - historia - na którym można było wyrazić swoją niezgodę, był zrozumiały dla obu stron język pozwalający to wyartykułować. Toczyła się między starszymi i młodszymi dyskusja, ale była zachowana pewna ciągłość. Teraz wspólnego pola do dyskusji zaczyna brakować. Wielbiciele Marilyn Monroe nie znajdą wspólnego języka z miłośnikami Lary Croft. Liczba pikseli na centymetr kwadratowy wygrywa z dotykalną cielesnością. Lara Croft, powołana do życia w 1995 r. heroina komputerowa, ma już swoje wnuki! Trzy pokolenia w pięć lat - to kolejny znak generacyjnego przyspieszenia. Między dziadka­ mi i wnukami, a nawet między rodzicami i dziećmi, powstają dziś rozpadliny trudne do zasypania.

Język uniformów

8. Środkiem identyfikacji pokoleniowej może być także moda. Podlega ona jak najbardziej prawom rynku i realizuje dwa, pozornie sprzeczne zadania. Z jednej strony, stosowanie się do kanonów mody po­ winno odróżniać od tych, którzy się do niej nie stosują lub hołdują innym modom, z drugiej - powinno być znakiem przynależności do pewnej grupy. Tak więc wyróżnienie i unifikacja jednocześnie. Długie włosy pokolenia lat 70. miały odróżniać od fryzur rodziców lub podgolonych karków zmobilizowanych braci, a jednocześnie były znakiem rozpoznawczym „narodu Woodstock". Zielona wojskowa kurtka z demobi­ lu nie miała świadczyć o przychylności dla służby wojskowej, ale o sprzeciwie wobec wojny wietnamskiej. Niedbałe dżinsy i adidasy pokolenia X powinny się odróżniać od garniturów od Armaniego i organizerów firmy Filofax, stanowiących uniform yuppies, a jednocześnie być identyfikatorem tej grupy.

9. Dzieła Conrada były biblią dla pokolenia akowskiego, tak jak książki Hemingwaya dla pokolenia Paź­ dziernika '56. Z jednych czerpano etos wierności ideom, z drugich postulat wytrwałości i zmagania się na­ wet wbrew logice. Pokolenie Kolumbów zaczytywało się Conradem i to zaczytanie spotkało się z krytyką po­ kolenia „pryszczatych", którzy wprowadzali w Polsce socrealizm. Po traumie 1956 r. sami „pryszczaci" od­kryli, że ważne są nie tyle skutki, ile samo działanie, a z opowiadania Story człowiek i morze uczynili swą biblię. Pokolenie buntu roku 1968 zaczytywało się Paragrafem 22 Josepha Hellera. Tak jak bohater tego utworu Yossarian postanowił uciec do Szwecji, tak dezerterowało wielu młodych ludzi ruchu AWOL (od: oddalający się bez pozwolenia - amerykańskie określenie dezertera). Za tymi utworami stała pewna antro­ pologia i filozofia szczególnie atrakcyjna dla danej generacji. Dzisiaj takich książek nie ma.

10. Naturą historii jest ciągłość, zaś naturą rynku jest zmiana; przeświadczenie, że miejsce starego jest na śmietniku, a poza nowym nic nie ma wartości. Bycie obywatelem globalnej wioski na swoją wy­mierną cenę. Trzeba sobie zdawać sprawę ze społecznych i politycznych konsekwencji tego faktu. Moje pokolenie być może nie znajdzie wspólnego języka z własnymi dziećmi, ale one na pewno znajdą wspól­ ny język z rówieśnikami z USA, Tajwanu czy Peru. Połączy ich fascynacja tymi samymi idolami kultury masowej, ten sam gust kulinarny - Big Mac z frytkami popity coca-colą - a wspólnym językiem w sen­ sie potocznym stanie się amerykańska angielszczyzna.

11. Coś za coś.

Marek Karpiński, Wyścig pokoleń, [w:] „Wprost" 2001, nr 946

Zadanie 1. (l p.)

Jeszcze niedawno generację definiowało przeżycie pokoleniowe. Co to znaczy? Wyjaśnij, na podstawie 1. akapitu.

Zadanie 2. (l p.)

Jaką funkcję pełnią wyliczenia wydarzeń historycznych w akapicie 1.?



Zadanie3. (1p.)

Zdanie: w 1905 r. Młoda Polska osiwiała w ciągu jednej nocy to:

A antyteza. C. kontrast.

B metafora. D. koncept.

Zadnie4. (1 p.)

Czym różni się dawna tożsamość generacyjna od współczesnej? (akapit 2.)

Zadanie 5. (1 p.)

Jaką rolę w kształtowaniu współczesnej tożsamości generacyjnej odgrywa rozwój telewizji satelitarnej? (akapit 3.)

Zadanie 6. (1 p.) Globalna wioska rozszerza się wszerz, a nie w głąb. Dlaczego? (akapit 4.)

Zadanie 7. (1 p.)

Zabawki kultury masowej: transformery i żółwie ninja były pomieszaniem dwu porządków. Jakich? (akapit 5.)

Zada nie 8. (1p.) Zacytuj z akapitu 6. zdanie, które jest obrazowym przedstawieniem filozofii społeczeństwa obfitości.

Zadanie9. (2 p.)

Podaj 3 cechy charakteryzujące generację globalną, (akapit 7.)

Zadanie lO. (1p.)

Wyrażenie heroina komputerowa możemy nazwać neologizmem frazeologicznym. Dlaczego? (akapit 7.)

Zadanie 11. (1 p.)

Moda, jako środek identyfikacji pokoleniowej, realizuje dwa zadania. Uzasadnij, dlaczego są one pozornie sprzeczne? (akapit 8.)

Zadanie 12. (1 p.) W jakim znaczeniu w akapicie 9. autor używa wyrazu biblia!

Zadanie 13. (l p.)

Jakie są społeczne konsekwencje globalizacji świata? (akapit 9.)

Zadanie 14. (2 p.)

Język wypowiedzi odpowiada charakterowi podjętej tematyki. Wskaż trzy jego właściwości, które o tym świadczą.



Zadanie 15. (2 p.)

Czemu służy wyodrębnienie w tekście cząstek kompozycyjnych i nadawanie im tytułów?

Zadanie 16. (2 p.)

Określ funkcję i sens tytułu całego tekstu.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Morlinek




Dołączył: 04 Mar 2006
Posty: 126
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Krasnystaw

PostWysłany: Pią 17:12, 02 Lut 2007    Temat postu:

co to jest ?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Lepsza Przyszłość Strona Główna -> Przedmioty I Nauczyciele Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Następny
Strona 4 z 8

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Regulamin