|
Lepsza Przyszłość Forum Klasy "Lepsza Przyszłość"
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Bad Boy Tom
Dołączył: 04 Mar 2006
Posty: 190
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: CeKa
|
Wysłany: Wto 21:20, 05 Gru 2006 Temat postu: |
|
|
rocknrollrebel napisał: |
Jajca se robiłem |
Ja też! Ale ta matura to naprawde niewypał był!
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
rocknrollrebel
Dołączył: 04 Gru 2006
Posty: 203
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Wto 21:21, 05 Gru 2006 Temat postu: |
|
|
I nie ma co rozmawiać o tym
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Bad Boy Tom
Dołączył: 04 Mar 2006
Posty: 190
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: CeKa
|
Wysłany: Wto 21:22, 05 Gru 2006 Temat postu: |
|
|
rocknrollrebel napisał: |
I nie ma co rozmawiać o tym |
Bez kitu! Lepiej iśc sie wina napić!
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
rocknrollrebel
Dołączył: 04 Gru 2006
Posty: 203
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Wto 21:24, 05 Gru 2006 Temat postu: |
|
|
Ja nie w formie
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Bad Boy Tom
Dołączył: 04 Mar 2006
Posty: 190
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: CeKa
|
Wysłany: Wto 21:27, 05 Gru 2006 Temat postu: |
|
|
rocknrollrebel napisał: |
Ja nie w formie |
Ja nie mowie, że jutro bo jutro to krew trzeba oddać! Ale pojutrze to już co innego!
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
skiQ
Dołączył: 04 Mar 2006
Posty: 313
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Wioska Smerfów
|
Wysłany: Pią 19:17, 12 Sty 2007 Temat postu: |
|
|
no to dziś było fajnie 95% klasy banie chyba trzeba książki czytać...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Stasi0
Dołączył: 04 Mar 2006
Posty: 326
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: mozesz o tym wiedziec!?>
|
Wysłany: Sob 14:39, 13 Sty 2007 Temat postu: |
|
|
miło.
a co teraz leci ?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
skiQ
Dołączył: 04 Mar 2006
Posty: 313
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Wioska Smerfów
|
Wysłany: Sob 17:28, 13 Sty 2007 Temat postu: |
|
|
medaliony czy jakos tak
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Stasi0
Dołączył: 04 Mar 2006
Posty: 326
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: mozesz o tym wiedziec!?>
|
Wysłany: Sob 18:09, 13 Sty 2007 Temat postu: |
|
|
a ja znalazlem ze inny swiat nie jest ksiazka 'programowa' i na maturze nie bedzie
chyba ze cos zle wpisalewem
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
skiQ
Dołączył: 04 Mar 2006
Posty: 313
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Wioska Smerfów
|
Wysłany: Wto 20:50, 23 Sty 2007 Temat postu: |
|
|
odnosze wrażenie ze nasza Sorka bardziej sie przejmuje nasza maturą niż my sami...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
rocknrollrebel
Dołączył: 04 Gru 2006
Posty: 203
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Czw 9:52, 25 Sty 2007 Temat postu: |
|
|
Łeee heheh matura ni zajęc
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
skiQ
Dołączył: 04 Mar 2006
Posty: 313
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Wioska Smerfów
|
Wysłany: Czw 17:33, 25 Sty 2007 Temat postu: |
|
|
rocknrollrebel napisał: |
matura ni zajęc |
fakt mamy możliwośc poprawiania przez 5 lat...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Stasi0
Dołączył: 04 Mar 2006
Posty: 326
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: mozesz o tym wiedziec!?>
|
Wysłany: Czw 19:45, 25 Sty 2007 Temat postu: |
|
|
ale po co
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Bad Boy Tom
Dołączył: 04 Mar 2006
Posty: 190
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: CeKa
|
Wysłany: Pią 16:58, 02 Lut 2007 Temat postu: |
|
|
PRACA DOMOWA NA WEEKEND!
Czas pracy 170 minut Część l - rozumienie czytanego tekstu
Przeczytaj uważnie podany tekst, a następnie rozwiąż zadania. Odpowiadaj własnymi słowami. Cytuj tylko wtedy, gdy wymaga tego polecenie.
Wyścig pokoleń
1. Jeszcze niedawno generację definiowało przeżycie pokoleniowe: epopeja napoleońska, powstanie listopadowe, powstanie styczniowe... Prof. Kazimierz Wyka czynił wyjątek dla ludzi Młodej Polski, powia dając, że dla nich brak przeżycia pokoleniowego był właśnie przeżyciem pokoleniowym. Potem znowu wmieszała się historia: „W 1905 r. Młoda Polska osiwiała w ciągu jednej nocy". Dalej pokolenie wielkiej wojny, Kolumbowie, pokolenie październikowe, Marca '68, „Solidarności" i na koniec pokolenie roku 1989. Już z tej wyliczanki widać, jak bardzo historia przyspieszyła. Między powstaniami listopadowym i styczniowym minęło lat 30, między jedną a drugą wojną światową lat 20, od jej zakończenia do Października jedenaście lat, a od stanu wojennego do wyborów czerwcowych w 1989 r. niespełna osiem.
2. Odstęp między pokoleniami biologicznymi jest oczywiście stały - wynosi około 20 lat. Przeżycie pokoleniowe, tożsamość generacyjna przestały być jednak rezultatem uczestniczenia w wydarzeniu historycznym, a stały się doświadczaniem przeżyć specyficznych dla tego samego segmentu kultury masowej - oglądania tych samych filmów, słuchania tego samego zestawu często zmieniających się na szczytach list przebojów muzyków itp., itd.
Generacja globalna
3. To nie musi być zaraz kres historii, jak chce Francis Fukuyama, ale kres odróżniania się przez hi storię. Zauważmy, że nawet tak znaczące wydarzenie jak wojna w Zatoce Perskiej nie wyodrębniło swej własnej generacji. I nic dziwnego, żyjemy przecież w świecie globalizacji kultury masowej, będącej kon sekwencją rozwoju technik komunikacyjnych. Telewizja satelitarna spowodowała, że młodzi ludzie na całym świecie najpierw oglądają Cartoon Network, a później swoich idoli w MTV. Staliśmy się globalną wioską, a mieszkańcy takiej wioski są do siebie podobni. Łączy ich wspólnota symboli dających grupie poczucie odrębności i tożsamości.
4. Globalna wioska rozszerza się wszerz, a nie w głąb. Dzisiejszy nastolatek będzie miał więcej wspól nego ze swoim rówieśnikiem z drugiej półkuli, na przykład ze Stanów Zjednoczonych, niż z pokoleniem swego starszego brata, nie mówiąc już o rodzicach. Wielkie koncerny działają globalnie. Wynalazek apte karza z Atlanty podbił świat i coca-colę można znaleźć na polskich, rosyjskich czy chińskich stołach. Piz za przestała być daniem czysto włoskim i stała się jednym z ulubionych dań Japończyków, a sushi fascynu je Europejczyków. Poza kulinariami przykłady można by czerpać pełną garścią ze wszelkich sfer życia. Można dziś demonstrować przeciw globalizacji w Seattle i Pradze, ale nie wydaje się, by raz uruchomiony proces można było zawrócić. To tak, jakby protestować przeciw ewolucji gatunków.
5. Nie sposób też protestować przeciw oszałamiającej szybkości otaczającego nas świata. Przyspieszyła nie tylko historia. Więcej, to przyspieszenie jest niczym w porównaniu z tempem zmian naszego uczestnictwa w kulturze masowej. Jeszcze niedawno młodych ludzi na całym świecie fascynowały zabawki typu transformers - samoloty lub samochody przekształcające się w roboty i vice versa. Podobnie wojownicze żółwie ninja czy laleczki, którymi teraz nikt się już nie bawi. Imiona dali im (sic!) wielcy włoskiego odrodzenia: Donatello, Rafael, Leonardo i Michał Anioł. Transformers i żółwie ninja były pomieszaniem dwu istniejących porządków. Teraz zastąpiły je inne, które niczego nie mieszają, tworząc własny świat - choćby pokemony i teletubisie.
Kultura kontra historia
6. Filozofia społeczeństwa obfitości jest taka: wyrzuć stare, kup sobie nowe, modne. Podobnie rzecz
ma się z kulturą masową, w której najważniejsza jest zmiana: powstają nowi bohaterowie, nowe mody,
nowi idole, nowe światy. „Wiele cech masowej cywilizacji zostało przecież wykreowanych przez masowy popyt, czyli przez najbardziej demokratyczne głosowanie, jakie zna historia ludzkości. Jest wynikiem ta kiego powszechnego głosowania kształt masowej kultury rozrywkowej i współbrzmiącego z nią młodzie żowego etosu" - napisał Jerzy Jedlicki. Bożek handlu Merkury biega szybciej niż muza historii Klio.
7. Pokolenie to przede wszystkim świat wspólnych wartości, wspólnych symboli umożliwiających do brą komunikację w grupie. Kiedy pokolenie było definiowane przez wydarzenie historyczne, umożliwia ło to też dyskurs między generacjami. Następne pokolenie najczęściej nie zgadzało się z poprzednim, ale było wspólne pole - historia - na którym można było wyrazić swoją niezgodę, był zrozumiały dla obu stron język pozwalający to wyartykułować. Toczyła się między starszymi i młodszymi dyskusja, ale była zachowana pewna ciągłość. Teraz wspólnego pola do dyskusji zaczyna brakować. Wielbiciele Marilyn Monroe nie znajdą wspólnego języka z miłośnikami Lary Croft. Liczba pikseli na centymetr kwadratowy wygrywa z dotykalną cielesnością. Lara Croft, powołana do życia w 1995 r. heroina komputerowa, ma już swoje wnuki! Trzy pokolenia w pięć lat - to kolejny znak generacyjnego przyspieszenia. Między dziadka mi i wnukami, a nawet między rodzicami i dziećmi, powstają dziś rozpadliny trudne do zasypania.
Język uniformów
8. Środkiem identyfikacji pokoleniowej może być także moda. Podlega ona jak najbardziej prawom rynku i realizuje dwa, pozornie sprzeczne zadania. Z jednej strony, stosowanie się do kanonów mody po winno odróżniać od tych, którzy się do niej nie stosują lub hołdują innym modom, z drugiej - powinno być znakiem przynależności do pewnej grupy. Tak więc wyróżnienie i unifikacja jednocześnie. Długie włosy pokolenia lat 70. miały odróżniać od fryzur rodziców lub podgolonych karków zmobilizowanych braci, a jednocześnie były znakiem rozpoznawczym „narodu Woodstock". Zielona wojskowa kurtka z demobi lu nie miała świadczyć o przychylności dla służby wojskowej, ale o sprzeciwie wobec wojny wietnamskiej. Niedbałe dżinsy i adidasy pokolenia X powinny się odróżniać od garniturów od Armaniego i organizerów firmy Filofax, stanowiących uniform yuppies, a jednocześnie być identyfikatorem tej grupy.
9. Dzieła Conrada były biblią dla pokolenia akowskiego, tak jak książki Hemingwaya dla pokolenia Paź dziernika '56. Z jednych czerpano etos wierności ideom, z drugich postulat wytrwałości i zmagania się na wet wbrew logice. Pokolenie Kolumbów zaczytywało się Conradem i to zaczytanie spotkało się z krytyką po kolenia „pryszczatych", którzy wprowadzali w Polsce socrealizm. Po traumie 1956 r. sami „pryszczaci" odkryli, że ważne są nie tyle skutki, ile samo działanie, a z opowiadania Story człowiek i morze uczynili swą biblię. Pokolenie buntu roku 1968 zaczytywało się Paragrafem 22 Josepha Hellera. Tak jak bohater tego utworu Yossarian postanowił uciec do Szwecji, tak dezerterowało wielu młodych ludzi ruchu AWOL (od: oddalający się bez pozwolenia - amerykańskie określenie dezertera). Za tymi utworami stała pewna antro pologia i filozofia szczególnie atrakcyjna dla danej generacji. Dzisiaj takich książek nie ma.
10. Naturą historii jest ciągłość, zaś naturą rynku jest zmiana; przeświadczenie, że miejsce starego jest na śmietniku, a poza nowym nic nie ma wartości. Bycie obywatelem globalnej wioski na swoją wymierną cenę. Trzeba sobie zdawać sprawę ze społecznych i politycznych konsekwencji tego faktu. Moje pokolenie być może nie znajdzie wspólnego języka z własnymi dziećmi, ale one na pewno znajdą wspól ny język z rówieśnikami z USA, Tajwanu czy Peru. Połączy ich fascynacja tymi samymi idolami kultury masowej, ten sam gust kulinarny - Big Mac z frytkami popity coca-colą - a wspólnym językiem w sen sie potocznym stanie się amerykańska angielszczyzna.
11. Coś za coś.
Marek Karpiński, Wyścig pokoleń, [w:] „Wprost" 2001, nr 946
Zadanie 1. (l p.)
Jeszcze niedawno generację definiowało przeżycie pokoleniowe. Co to znaczy? Wyjaśnij, na podstawie 1. akapitu.
Zadanie 2. (l p.)
Jaką funkcję pełnią wyliczenia wydarzeń historycznych w akapicie 1.?
Zadanie3. (1p.)
Zdanie: w 1905 r. Młoda Polska osiwiała w ciągu jednej nocy to:
A antyteza. C. kontrast.
B metafora. D. koncept.
Zadnie4. (1 p.)
Czym różni się dawna tożsamość generacyjna od współczesnej? (akapit 2.)
Zadanie 5. (1 p.)
Jaką rolę w kształtowaniu współczesnej tożsamości generacyjnej odgrywa rozwój telewizji satelitarnej? (akapit 3.)
Zadanie 6. (1 p.) Globalna wioska rozszerza się wszerz, a nie w głąb. Dlaczego? (akapit 4.)
Zadanie 7. (1 p.)
Zabawki kultury masowej: transformery i żółwie ninja były pomieszaniem dwu porządków. Jakich? (akapit 5.)
Zada nie 8. (1p.) Zacytuj z akapitu 6. zdanie, które jest obrazowym przedstawieniem filozofii społeczeństwa obfitości.
Zadanie9. (2 p.)
Podaj 3 cechy charakteryzujące generację globalną, (akapit 7.)
Zadanie lO. (1p.)
Wyrażenie heroina komputerowa możemy nazwać neologizmem frazeologicznym. Dlaczego? (akapit 7.)
Zadanie 11. (1 p.)
Moda, jako środek identyfikacji pokoleniowej, realizuje dwa zadania. Uzasadnij, dlaczego są one pozornie sprzeczne? (akapit 8.)
Zadanie 12. (1 p.) W jakim znaczeniu w akapicie 9. autor używa wyrazu biblia!
Zadanie 13. (l p.)
Jakie są społeczne konsekwencje globalizacji świata? (akapit 9.)
Zadanie 14. (2 p.)
Język wypowiedzi odpowiada charakterowi podjętej tematyki. Wskaż trzy jego właściwości, które o tym świadczą.
Zadanie 15. (2 p.)
Czemu służy wyodrębnienie w tekście cząstek kompozycyjnych i nadawanie im tytułów?
Zadanie 16. (2 p.)
Określ funkcję i sens tytułu całego tekstu.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Morlinek
Dołączył: 04 Mar 2006
Posty: 126
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Krasnystaw
|
Wysłany: Pią 17:12, 02 Lut 2007 Temat postu: |
|
|
co to jest ?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
|